سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه زئولیت در دستگاه تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود؟

دستگاه تصفیه آب برای رفع نیازهای بشریت به طور مداوم در حال تحول و تغییر است و یکی از این نیازها برای تأمین آب پاک است. صنعت دستگاه تصفیه آب همواره در حال تحقیق ، آزمایش و تدوین روشهای جدید و بهبود یافته برای تصفیه فاضلاب و آب آشامیدنی به روشهایی است که هم از نظر کارآمد و هم برای محیط زیست سازگار باشد. ماده موجود در دستگاه تصفیه آب زئولیت یک راه حل طبیعی پایدار برای آب آشامیدنی  و تصفیه فاضلاب است.

صدها سال است که بشر از منابع تأمین شده طبیعت برای بهبود کیفیت زندگی ما استفاده کرده است. بعضی اوقات ما از آنها به شکلی که در محیط موجود باشد استفاده می کنیم و در موارد دیگر روشهای جدید و خلاقانه ای برای اجرای آنها پیدا می کنیم. به عنوان مثال ، ماسه و ذغال نمونه های بارز این هستند. ما از این ماده ها در تصفیه آب به عنوان واسطه فیلتر استفاده می کنیم.

شن و ماسه این کار را در طبیعت انجام می دهد و آبهای زیرزمینی را از ذرات جامد خارج می کند. ذغال سنگ تا سالهای اخیر همیشه به عنوان حامل انرژی گرما دیده می شد. اکنون در هر تعداد از محصولات از مراقبت از پوست گرفته تا مکمل های ویتامین استفاده می شود. همچنین ثابت شده است که برای ایجاد آب آلوده به سموم خاص و سایر آلاینده ها ، فیلتر موثری ایجاد می کند. بگذارید اکنون روی مواد معدنی زئولیت تمرکز کنیم.

زئولیت چیست؟

هنگامی که سنگ آتشفشان یا خاکستر آتشفشانی با آبهای قلیایی واکنش نشان می دهد ، می تواند زئولیت ایجاد کند. Zeolite ماده معدنی است که می تواند در انواع ساختارهای ساخته شده از آرایه های آلومینیوم ، سیلیس و اکسیژن معروف به آلومینوسیلیکات ها تشکیل شود. شایع ترین آن کلینوپتیلولیت است. ساختار و ترکیب آنها باعث می شود که آنها متخلخل باشند و از نظر قابلیت تبادل کاتیون بسیار متمایل باشند. درجه چنین خاصیت تبادل از نظر نوع دیگر متفاوت است و به دلیل ناخالصی های احتمالی در زئولیت های طبیعی به طور قابل توجهی ضعیف تر هستند. با این حال ، زئولیت ها به راحتی با محلول گرم آلومینا ، سیلیس و سدیم هیدروکسید به صورت مصنوعی تولید می شوند.

 

فیلترهای مشبک

فیلترهای رسانه به اندازه کافی ساده هستند که می توانند در خانه ساخته شوند. آنها در اصل از یک حوضچه تشکیل شده اند که با مواد با اندازه و چگالی متفاوت لایه بندی شده است. یکی از تنظیمات رایج شیب ریز و درشت ماسه در بالای تخت شن است که در یک شیب نیز قرار دارد. ایده این است که از شکاف های بین دانه ها استفاده کنید تا ذرات بسیار بزرگ برای عبور از آن استفاده کنید. پیکربندی شرح داده شده در بالا همه چیز را در بالا جلب می کند و لایه های پایین تر پشتیبانی و فضای تخلیه را فراهم می کند.

بقیه دارای شیب از بزرگ به کوچک هستند به طوری که به محض عبور آب ، ذرات به تدریج لایه ای از لایه رخ می دهند. ماده ی مورد استفاده در چنین فیلترهایی شامل آنتراسیت ، گارنت و کربن فعال شده است. هر یک از آنها ، از جمله شن و ماسه سنگ و زئولیت ، دارای خواصی هستند که بر اساس آنچه می توانند حذف کنند ، برای کاربردهای مختلف آنها را زنده می کند.

رسانه های تصفیه به صورت جداگانه قابل استفاده هستند ، اما در بسیاری موارد استفاده از چندین مدیوم مختلف به طور همزمان مفید است. این به سادگی یک فیلتر چندرسانه ای نامیده می شود. در زیر ، به بررسی خصوصیات رسانه دستگاه تصفیه آب زئولیت می پردازیم ، که به آن اجازه می دهد تا یک کاندیدای مناسب فیلتر برای آلودگی هایی که می تواند حذف کند و برنامه های کاربردی مورد استفاده در آن را داشته باشد.

چه چیزی در تصفیه آب زئولیت را به یک فیلتر صحیح تبدیل می کند؟

وقتی صحبت از فیلترها می شود ، هرچه منافذ درون محیط تصفیه بیشتر باشد ، عملکرد فیلتراسیون کارایی بیشتری دارد. مدیای زئولیت منافذ زیادی دارد ، بنابراین ، آنها فقط ذرات بین دانه ها را نمی گیرند ، بلکه آنها را به تصرف خود در منافذ خود جذب می کنند. این کار تا حدودی توسط ظرفیت مواد معدنی زئولیت برای تبادل کاتیون انجام می شود ، بدین وسیله یون های مثبت را از آب دریافت می کنند (یعنی فلزات محلول ، سدیم ، آمونیاک) و آنها را جایگزین چیز دیگری می کنند.

به دلیل تراکم منافذ بسیار زیاد ، زئولیت سطح بسیار مؤثری دارد ، به این معنی که می تواند مقادیر زیادی از آلاینده ها را قبل از شستشوی پشتی جذب کند. رسانه ها همچنین می توانند از فرآیند جذب برای جذب و حذف ذرات استفاده کنند. این فرآیند یک اثر فعال است که در آن ذرات به جای اینکه منفعلانه در بین دانه ها گرفتار شوند ، به سطح رسانه می چسبند.

Zeolite همچنین کمتر مستعد انسداد سریع است و این یعنی افت فشار کمتری که در طول درمان تجربه می شود. این رسانه نسبت به بعضی از مواد دیگر نیز نسبت به مواد شیمیایی مقاوم تر است و می تواند مواد معدنی سختی خاصی را از بین ببرد و از بین ببرد ، اجازه می دهد تا در یک ظرفیت نرم کننده آب عمل کند.

خلاصه مزایای رسانه تصفیه آب زئولیت:

  •  افت فشار کم
  •  ظرفیت تبادل کاتیون بالا
  • بارگیری مواد جامد بالا
  • مقاومت
  • می تواند قابلیت نرم شدن آب را داشته باشد

زئولیت می تواند برایحذف موارد زیر مفید باشد:

  • کدورت
  •  فلزات سنگین
  •  هیدروکربن ها
  • باکتری ها
  • آمونیاک
  • نیترات و فسفاتها
  • روغن
  • بو

برنامه های کاربردی:

  • تصفیه آب آشامیدنی
  • تصفیه فاضلاب  / کنترل آلودگی
  •  تصفیه آب رادیواکتیو
  • صنعت آبزیان / ماهیگیری
  • فرآیند صنعتی پیش تصفیه آب
  • تصفیه آب

http://alborzabcotavan.ir/چگونه-زئولیت-در-دستگاه-تصفیه-آب-و-فاضلا/