سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

پیش از پرداختن به موضوع اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت بهتر است تعریفی از لوگو داشته باشیم. لوگو نمادی است تشکیل شده از المان های مختلف مانند فونت، اشکال هندسی، رنگ و … که به نوعی مرتبط با برند یا سازمان مربوطه است. اگر نگاهی به شرکت ها و سازمان های بزرگ بیاندازید متوجه خواهید شد همگی آنها دارای لوگو هستند زیرا به اهمیت داشتن لوگو پی برده اند. لوگو را به عنوان یک زبان بین المللی میشناسند که برندها و سازمان ها را به کل جهان معرفی میکند. از این رو میتوان گفت یکی از مراحل مهم برندسازی طراحی لوگو میباشد.

اهمیت طراحی لوگو

طراحی لوگو از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا لوگو المانی است که برند شما را در معرض دید قرار میدهد. یک لوگو حرفه ای میتواند هزاران حرف برای گفتن داشته باشد. در ادامه این مقاله بیشتر به اهمیت طراحی لوگو برای کسب و کارها میپردازیم.

  • لوگو نشان دهنده هویت کسب و کار شماست

هویت برند و کسب و کار در اصل عبارت است از ارزش ها و ویژگی های خاص برند که کسب وکار شما را از دیگران متمایز میکند. هویت برند به عبارت دیگر همان احساسی است که میخواهید مشتریان در تعامل با برند شما، تجربه کنند. طراحی لوگو منحصر به فرد یکی از بهترین راه های نشان دادن هویت برند شماست. در اکثر موارد لوگو اولین چیزی است که مشتریان از کسب و کار شما می بینند. لوگو خاص و حرفه ای میتواند برند شما را لحاظ بصری در ذهن مشتریان نهادینه کند.

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

  • لوگو باعث جذب مشتری و به خاطر ماندن برند در ذهن آنان میشود

برندها در دنیای پر رقابت امروز برای جلب نظر مشتریان زمان بسیار کمی دارند و در کسری از ثانیه باید توجه مشتریان بالقوه خود را جلب نمایند. طراحی لوگو حرفه ای میتواند مشتریان هدف را به سمت کسب و کار شما جذب کند. طراحی لوگو جذاب یکی از عواملی است که باعث به خاطر ماندن برند شما در ذهن مشتری میشود. طراحی لوگو خلاقانه میتواند کنجکاوی مشتریان بالقوه را به سمت کسب و کار شما جذب کند. اگر شما نتوانید مشتریان را به سمت خود هدایت کنید رقبای شما این کار را خواهند کرد!

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

  • داشتن لوگو شما را حرفه ای نشان میدهد

امروزه داشتن لوگو حرفه ای کمترین توقعی است که مشتریان از برند ها دارند. یک لوگو حرفه ای نمایانگر میزان اهمیت دادن شما به کسب و کارتان است. طراحی لوگو ضعیف که بدون صرف وقت کافی صورت گرفته باشد قطعا در ذهنیت مشتری اثر خوبی به جا نخواهد گذاشت. همچنین داشتن لوگو حرفه ای با گذشت زمان باعث افزایش اعتبار برند شما خواهد شد و مشتریان بیشتری به کسب و کار شما اعتماد خواهند کرد. طراحی لوگو که دارای جذابیت باشد باعث ایجاد احساس خوبی در مشتریان میشود و نمایانگر میزان اهمیتی است که کسب و کار شما برای مشتریان خود قائل است.

  • باعث افزایش وفاداری مشتری میشود

تعهد و وفاداری مشتری به برند، به میل و رضایت مشتریان جهت ماندن با یک برند و حفظ رابطه با آن گفته میشود. وفاداری به برند معمولا بر مولفه هیجانی و احساسی مشتریان متمرکز است. محققان دریافتند که طراحی لوگو میتواند موجب افزایش تعهد و وفاداری مشتریان به برند شده  و باعث تکرار مراجعه و خرید آنان از برند خواهد شد. از لحاظ روانشناسی ذهن انسان به تصاویر زودتر از اسامی واکنش نشان میدهد و نماد ها را با سرعت بیشتری به خاطر میسپارد. به عبارت دیگر انسان ها ابتدا میبینند و بعد میخوانند!

  • نشان دهنده هدف فعالیت برند است

طراحی لوگو اگر بصورت حرفه ای و تخصصی صورت بگیرد میتواند نمایانگر فعالیت برند شما باشد و اطلاعات مهمی را در مورد کسب و کار شما به مشتریان نشان دهد. با بکار بردن علایم و نماد های خاص میتوانید زمینه تخصصی فعالیت خود را معرفی نمایید. همچنین استفاده از رنگ های خاص نیز میتواند مفاهیم ویژه ای را منتقل کند.

کسب اطلاعات بیشتر: ابزارهای رایگان برای سئو سایت

ویژگی های یک لوگو حرفه ای

حال که به اهمیت داشتن یک لوگو حرفه ای پی بردیم لازم است ویژگی های لوگوهای حرفه ای را بررسی نماییم. لوگو حرفه ای علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد که در ادامه این خصوصیات را بررسی می نماییم.

  • منحصر به فرد بودن لوگو : طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که بالافاصله توسط مشتریان شما قابل شناسایی باشد. لوگوهای حرفه ای از نماد های عمومی و پرتکرار استفاده نمیکنند تا خاص بودن لوگو حفظ شود. طراحی لوگو حرفه ای ملزم داشتن خلاقیت بالا میباشد. شبیه بودن به لوگوهای دیگر صرفا باعث میشود برند و کسب و کار شما غیر حرفه ای جلوه کند. متمایز بودن لوگو باعث میشود در ذهن مشتریان و مخاطبان ماندگار شوید. اگر لوگو برندی توانایی آنرا داشته باشد که در نگاه اول در ذهن مخاطب ماندگار شود، بخش مهمی از موفقیت لوگو را بدست آورده است.
اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

  • مرتبط بودن : در طراحی لوگو موردی که بسیار حائز اهمیت میباشد این است که لوگو باید متناسب با نوع کسب و کار شما باشد. زیرا همانطور که پیش تر گفته شد لوگو شاید اولین معرفی از برند شما باشد. معمولا صنف های مختلف دارای نمادهای مخصوص به خود هستند که در صورت نیاز میتوان از آنها برای شناساندن بهتر زمینه کسب و کار به مخاطب استفاده نمود. تجربه نشان داده است وجود نام تجاری نیز میتواند تاثیر بسزایی در حرفه ای بودن لوگو داشته باشد.
  • واضح و گویا باشد : یکی دیگر از ویژگی هایی که در طراحی لوگو باید مد نظر داشته باشید واضح بودن و گویا بودن لوگو میباشد. منظور از واضح بودن لوگو سادگی یا مینیمال بودن آن نیست. هر چند لوگوهای مینیمال نیز طرفداران بیشماری دارند ولی مفهوم واضح بودن لوگو به این معناست که لوگو به خوبی بتواند برند را معرفی کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که لوگوهای شلوغ و پیچیده که از رنگ های بسیار متنوع استفاده میکنند باعث حواس پرتی و سردرگمی بیننده شده و باعث میشوند هدف اصلی لوگو نادیده گرفته شود.
  • محدود نبودن به یک دوره خاص : در طراحی لوگو این نکته را در نظر بگیرید که لوگو نباید دارای تاریخ انقضا باشد. ممکن است لوگو ها در گذر زمان دچار تغییرات شوند ولی طرح اصلی لوگو بهتر است دچار تغییرات زیاد نشود چون طبق تحقیقات انجام شده مشتریان وفادار به برند، با تغییرات متعدد و اصلی در برند لوگو به خوبی کنار نمی آیند. ثابت بودن طراحی لوگو باعث بوجود آمدن حس ثبات و اعتماد بیشتری خواهد شد. از طرفی ایجاد تغییرات جزیی و نه اساسی در طراحی لوگو علاوه بر ایجاد حس اطمینان و اعتماد، حس به روز بودن و آپدیت شدن را القا میکند. ولی در حالت کلی در طراحی لوگو حرفه ای از مد روز پیروی نکنید! زیرا به زودی مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در آن خواهید شد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین ترکیب رنگ برای طراحی سایت

انواع مختلف طراحی لوگو

به عنوان صاحب برند و کسب و کار بهتر است با انواع لوگو و کاربرد هر کدام آشنا شوید تا بتوانید مناسب ترین طراحی لوگو را انتخاب کنید.

لوگو مونوگرام

این نوع از طراحی لوگو بر پایه استفاده از حروف است. در اینگونه لوگو ها از نام برند و یا مخفف شده نام برند استفاده میشود. در این طراحی اصل سادگی باید رعایت شود چرا که این موضوع ذاتا در مونوگرام وجود دارد. از طرفی دیگر به یاد سپاری حروف مختصر و مخفف بسیار ساده تر است از عبارات طولانی و چند حرفی. معمولا سازمان ها و شرکت ها از این نوع لوگو استفاده میکنند. حالت رسمی این لوگو میتواند حس معتبر بودن برند شما را به مخاطب القا کند.

لوگو تصویری

در طراحی لوگو تصویری همانگونه که از اسمش پیداست از تصاویر، سمبل ها و نمادها استفاده میشود. از تصاویر برای ایجاد مفاهیم خاص و انتقال سریع تر مفهوم استفاده میشود. در طول تاریخ همواره تصویر اولین و ساده ترین راه برای انتقال مفاهیم و برقراری ارتباط بوده است پس تاثیر تصاویر بر ذهن انسان ها امری مسلم است. در طراحی لوگو تصویری انتخاب تصویر از اهمیت خاصی برخوردار است . معمولا برندها ترجیح میدهند از تصاویر مرتبط به حوزه کاری خود استفاده کنند ولی در مقابل برخی برندها از تصاویر کاملا نامربتط ولی خاص استفاده میکنند. در این حالت معروف شدن برند زمان بر خواهد بود. به این نوع طراحی لوگو، لوگو انتزاعی نیز گفته میشود که به جای تصویر قابل درک و مرتبط از تصویری انتزاعی استفاده میکند . مثال بارز این نوع لوگو، مربوط به شرکت اپل میباشد.

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

لوگو تایپو گرافی

در اینجا نیز همانند طراحی لوگو مونوگرام تمرکز اصلی بر روی حروف میباشد ولی در لوگو تایپوگرافی از فونت های دستی و دور از قالب و چارچوب معمولی فونت های موجود استفاده میشود. در این نوع طراحی عمدتا تمرکز بر نام کامل برند میباشد پس برای شرکت ها و برند هایی توصیه میشود که دارای اسامی کوتاه و یا خاص هستند. این نوع لوگو در طراحی سایت فروشگاهی کاربرد فراوانی دارد.

لوگو مسکات

مسکات در اصل به شخصیت های طراحی شده گفته میشود که میتوانند معرف یک برند و یا داستان ایجاد برند باشند. استفاده از مسکات میتواند در تاثیر گذاری لوگو و برند تاثیر مستقیم داشته باشد. در این روش طراحی لوگو، برند ها یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا غیر جاندار، … استفاده میکنند. به مرور زمان این شخصیت منحصر به فرد تبدیل به یک طرح ماندگار برای آن برند خواهد شد که با دیدن آن مشتریان به یاد برند خاص خواهند افتاد. در طراحی مسکات اولین و مهمترین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که نوع برند و محدوده مخاطبان خود را شناسایی کنید. لوگوهای مسکات به دلیل حالت کارتونی و طرح های خلاقانه بسیار زودتر به خاطر سپرده میشوند. این روش طراحی لوگو برای کسب و کارهایی که مشتری اصلی آنها کودکان و نوجوانان هستند میتواند انتخاب اول باشد. بعنوان مثال چیتوز از این روش برای طراحی لوگو استفاده کرده است.

کسب اطلاعات بیشتر: نمونه های طراحی سایت با وردپرس

لوگو ترکیبی

در طراحی لوگوهای ترکیبی از عناصر تصویری و انتزاعی و متن استفاده میشود. این نوع لوگو را میتوان ترکیبی از لوگوهای مونوگرام و تصویری دانست. طراحی لوگو ترکیبی مستلزم مهارت در ادغام تصویر و متن است و معمولا زمان بیشتری برای طراحی نیاز دارد. ولی به دلیل امکان استفاده از متن و تصویر، خلاقانه ترین و جذاب ترین لوگو ها را میتوان ایجاد کرد. استفاده همزمان متن و تصویر باعث انتقال بهتر پیام میشود و اثرگذاری آن بر ذهن مخاطبان به مراتب بیشتر میباشد. البته در نظر داشته باشید در طراحی لوگو ترکیبی همواره مشکل بالقوه بوجود آمدن یک لوگوی پیچیده و شلوغ وجود دارد. همچنین رعایت یکپارچگی و انسجام طرح نیز در این لوگو جز مسائل مهمی میباشد که طراحان باید به آن توجه نمایند.

لوگو امبلم

در طراحی لوگو امبلم از نوشته درون یک نماد یا تصویر استفاده میشود. در اینجا نام برند جزیی از لوگو میباشد و جز جدانشدنی از آن است. لوگوهای امبلم معمولا حال و هوای سنتی دارند و از این رو حس اطمینان و اصیل بودن برند را القا خواهند کرد. اگر ثبات و قدمت در برند شما از اهمیت بالایی برخوردار است، از این روش در طراحی لوگو استفاده نمایید ولی اگر شعار اصلی کسب و کارتان خلاقیت و تغییر است، این نوع لوگو برای شما مناسب نخواهد بود. در طراحی لوگو امبلم نیز باید به اصل پرهیز از پیچیدگی دقت کرد زیرا این لوگو حاوی نام برند است و باید نام برند خوانا دیده شود. بنابراین تا حد امکان در طراحی این نوع لوگو اصل سادگی را راعایت نمایید.

لوگو داینامیک

این نوع لوگو با حفظ طرح اصلی خود، مدام در حال تغییر است. این تغییرات ممکن است در جابجایی المان های فرعی اتفاق بیفتند یا تغییر در رنگها به وجود آید. اگر برندی دارید که پویایی جزیی جداناپذیر در آن است استفاده از لوگو داینامیک به شدت توصیه میشود. البته در نظر داشته باشید این نوع لوگو احتیاج به خلاقیت مداوم دارد پس در طرح اصلی لوگو دقت داشته باشید از المان هایی انعطاف پذیر استفاده کنید تا برای ایجاد تغییرات در آینده دچار مشکل نشوید.

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت

تا اینجا با اهمیت داشتن لوگو برای کسب و کارها آشنا شدیم همچنین انواع لوگو از لحاظ محتوا و شکل ظاهری نیز بررسی شد. حال میخواهیم اهمیت طراحی لوگو در طراحی سایت های شرکتی و فروشگاهی را بررسی نماییم.

در اکثر موارد هدف از ایجاد وب سایت معرفی کسب و کار به بازدید کننده هاست. برای جذب مشتری استفاده از طراحی ظاهری مناسب برای وب سایت ها از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. یکی از المان های مهم در طراحی سایت که توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب میکند لوگو آن کسب و کار است. وجود لوگو ای مناسب در وب سایت نشان دهنده حرفه ای بودن آن کسب و کار است. همانگونه که پیش تر بیان شد طراحی لوگو حرفه ای برای کسب و کار، در معرفی برند شما و ماندگاری در ذهن بازدیدکنندگان اثر مستقیمی دارد. لوگو در طراحی وب سایت معمولا اولین مکانی است که مخاطب به آن توجه مینماید زیرا در اغلب وب سایت ها لوگو در قسمت هدر سایت قرار میگیرد و در تمامی صفحات سایت دیده میشود. وجود لوگو جذاب و حرفه ای در طراحی سایت، در روند سئو سایت نیز موثر است زیرا با تحریک حافظه بصری مخاطبان وب سایت ، باعث افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری میشود. به عبارتی دیگر طراحی لوگو جذاب و قرار دادن آن در وب سایت به کاربران در به یادآوری حرفه و خدمات شما کمک میکند.

در طراحی لوگو برای وب سایت نکته ای که اهمیت خاصی دارد، سایز لوگو میباشد. به دلیل اهمیت وجود لوگو برای کسب و کار، لوگو در هر جایی که قرار میگیرد باید خوانایی خود را حفظ نماید. پس در طراحی آن باید این نکته را در نظر داشته باشید که لوگو در سایز های مناسب وب سایت ها نیز جلوه زیبایی داشته باشد و جزییات مهم آن بخوبی قابل مشاهده باشد. همچنین به احتمال بسیار زیاد از لوگو در رسانه های اجتماعی نیز استفاده خواهد شد. پس جزییات لوگو را به گونه ای باید طراحی کرد که در سایزهای کوچک از خوانایی مناسبی برخوردار باشد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین نمونه های طراحی سایت در سال 2021

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد اهمیت طراحی لوگو برای برند ها بخوبی شرح داده شود. شاید شما بعنوان صاحب کسب و کار تا به امروز از اهمیت لوگو و تاثیر آن در رشد کارتان آگاه نبوده اید. همچنین حال میدانید که برای داشتن لوگو حرفه ای در کنار زیبایی، لوگو باید هویت برند را به مخاطبین معرفی کند و باعث انتقال پیام برند شما شود. پس طراحی عنصری که اینچنین اهمیتی حیاتی دارد نمی تواند کار ساده ای باشد. راه حل هوشمندانه آن است که از یک تیم حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ تارینوتک با چندین سال سابقه در زمینه خدمات گرافیک طراحی سایت و طراحی لوگو آماده ارائه خدمات برای شما عزیزان خواهد بود. با سپردن طراحی لوگو خود به تیم طراحی تارینوتک، ما لوگو ی ایده ال و منحصر به فرد برای کسب و کار شما ارائه خواهیم داد.