سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت زنگ زدگی سبد و استیل داخلی ماشین ظرفشویی و ظروف داخل آن

ماشین ظرفشویی یکی از کاربردی ترین وسایل خانه ماست، که علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت در انجام کار خسته کننده ای چون شستن ظروف، آنها را براق و درخشنده به ما تحویل می دهد. اما بسیار آزار دهنده خواهد بود که با باز کردن درب ظرفشویی، لکه های قهوه ای و قرمز رنگ زنگ زدگی را بر روی ظروف و سبد ظرفشویی یا بدنه استیل داخلی ماشین ظرفشویی ببینیم. هرچند این مشکل می تواند نگران کننده باشد، اما با مشخص شدن دلایل زنگ زدگی ماشین ظرفشویی تان می توانید از بروز بیشتر زنگ زدگی جلوگیری کرده و حتی برای نقاط خورده شده و زنگ زده نیز چاره ای بیاندیشید.

در این مقاله، علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی و دلایل زنگ زدن سبد ظرفشویی و ظروف داخل آن را بیان کرده و راهکارهای لازم برای جلوگیری و رفع زنگ زدگی ماشین ظرفشویی را به شما آموزش خواهیم داد. در صورتی که زنگ زدگی ظرفشویی شما بیش از حد بوده و مشکلات دیگری را در دستگاه به وجود آورده است، جهت تعمیر ظرفشویی خود با ما تماس بگیرید.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

بسیاری می پرسند که “چرا استیل داخلی ماشین ظرفشویی زنگ زدگی پیدا کرده است؟” این افراد با باور اینکه بدنه داخلی ظرفشویی از جنس استیل ضد زنگ است، زندگ زدن آن را متوجه نمی شوند. اما همچنان که برای بسیاری از افراد این اتفاق روی می دهد، باید گفت که حتی استیل داخلی ماشین ظرفشویی نیز، در صورت عدم مراقبت می تواند خورده شده و زنگ بزند. این اتفاق یکی از مشکلات رایج ماشین های ظرفشویی است که پس از مدتی از کارکرد آنها بروز می نماید.

lمطالعه بیشتر:5 نکته مفید برای عالی و تمیز نگه داشتن ظرفشویی

عامل اول زنگ زدگی ظرفشویی: آب ورودی به دستگاه

آب ورودی به ظرفشویی که از شیر آب خانه تامین می شود، ممکن است حاوی مقادیر زیادی آهن باشد. در برخی شهرهای کشور میزان اکسید آهن موجود در آب به طور طبیعی بالا بوده که این امر یکی از دلایل زنگ زدگی ماشین ظرفشویی است. در صورتی که لکه های قهوه ای و قرمز رنگ بر روی ظروف مشاهده می شود و یا بدنه استیل ظرفشویی خورده شده و زنگ زده است، آهن زیاد موجود در آب می تواند مقصر باشد. این مواد و نیز دیگر املاح موجود در آب، در چرخه شستشو در بخش های داخلی و کف دستگاه و نیز بر روی ظروف رسوب می کنند و موجب به وجود آمدن یک لایه قهوه ای مایل به قرمز می شوند.

راهکار جلوگیری و رفع زنگ زدگی: راه حلی که در این شرایط استفاده می شود، نصب فیلتر بر روی شیر ورودی آب ظرفشویی است که سختی آب، آهن و املاح موجود در آن را جدا نماید.

عامل دوم زنگ زدگی ظرفشویی: رسوبات و اجرام موجود در لوله

ممکن است زنگ زدگی ها و جرم هایی که بر روی بدنه ظرفشویی و کف آن مشاهده می کنید، درواقع زنگ زدگی ها و اجرامی باشند که در داخل لوله های آب بوده و به داخل دستگاه راه یافته اند. اگر لوله های قدیمی گالوانیزه و فرسوده ای دارید، این احتمال وجود دارد که مقصر اصلی ماشین ظرفشویی شما نباشد.

راهکار جلوگیری و رفع زنگ زدگی: در این شرایط نیز با نصب فیلتر ورودی می توان از ورود این اجرام و زنگ زدگی ها به داخل ظرفشویی جلوگیری نمود.

عامل سوم زنگ زدگی ظرفشویی: نمک و مایع جلادهنده

شاید بتوان نمک و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی را بزرگترین و مهمترین عامل در زنگ زدن ماشین ظرفشویی نام برد. درواقع واکنش های شیمیایی که میان این مواد در دمای بالا در داخل ظرفشویی رخ می دهد، به علاوه رسوبات و ذرات غذایی شور و اسیدی به جا مانده در دستگاه، ترکیب خورنده و قوی به وجود می آورد که علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی است.

راهکار جلوگیری و رفع زنگ زدگی: به هیچ وجه اجازه ندهید نمک یا مایع جلادهنده بر روی بدنه استیل ظرفشویی باقی بماند. هرگاه قصد شارژ مخزن نمک و یا مایع جلادهنده را داشتید، حما از قیف مخصوص استفاده نمایید تا بیرون نریزد.

عامل چهارم زنگ زدگی ظرفشویی: شوینده نامناسب و زیاد

یکی از مهمترین عوامل زنگ زدن ظروف، سبد و استیل داخلی ماشین ظرفشویی، استفاده از شوینده های نامناسب و تقلبی است. در این شوینده ها مواد شیمیایی غیر استاندارد از جمله ترکیبات کلر وجود دارد که به شدت خورنده بوده و نقاطی از سبد ظرفشویی یا بدنه استیل را که لایه محافظ خود را از دست داده اند، دچار زنگ زدگی می نماید. همچنین این باور غلط که هرچقدر شوینده بیشتر استفاده شود، ظروف بهتر و تمیزتز شسته می شوند نیز در بروز این مشکل بی تاثیر نیست.

راهکار جلوگیری و رفع زنگ زدگی: در استفاده از مواد شوینده، از برندهای معتبر و سازگار با ماشین ظرفشویی استفاده نمایید و بر طبق راهنمای موجود بر روی بسته بنده و یا دفترچه ماشین ظرفشویی، محفظه شوینده را پر کنید.

بسیاری از برندهای ظرفشویی همچون ال جی، سامسونگ، بوش و… با وجود کیفیت بالای خود، در صورت گذشت زمان و استفاده نادرست ممکن است دچار زنگ زدگی شوند. برای تعمیر ظرفشویی بوش با سایت تاپ امداد در تماس باشید.

https://topemdad.ir